zaterdag 6 december 2014

Schrijfdans !

Wat is Schrijfdans?

Schrijfdans is een programma ontwikkeld door Ragnhilde Oussoren, Nederlandse Schriftpsychologe en -grafologe. Haar grote passie, de muziek, heeft zij gekoppeld aan Basisbewegingen van het Europese schrift: 
- Ronden
- Rechten
Arcades
- Guirlandes en
- Doorgaande, verbonden lijnen

Schrijfdans is een programma, dat kinderen "leert schrijven" vanuit hun natuurlijke bewegingen, met hun eigen zwier en zwaai. Met allerlei materialen zoals, lijm, scheerschuim, badschuim, verf, wascokrijtjes, krijt, stiften, etc ervaren kinderen hoe ze op een plezierige manier schrijf-motorische vaardigheden kunnen ontwikkelen. Schrijven, schrijftekenen of – voor de allerjongsten – schrijbelen worden begeleid door muziek. In het speel- of gymlokaal of aan de tafel. In de lucht, op het bord en op papier.

Schrijfdans is geschikt voor alle kinderen van 2,5 t/m 12 jaar, ongeacht hun motorische vaardigheden of verstandelijke vermogens.



Hieronder enkele filmpjes en foto's van schrijfdans en schrijbelen bij kleuters. 
Veel kijkplezier! 


De peuters / eerste kleuterklas van juf Carine.
Grote bewegingen in de lucht.




De tweede kleuterklas van juf Els.
Na de grote bewegingen tekenen we op muziek pannenkoeken (ronden) 
op de grote schrijfborden.  




De derde kleuterklas van juf Kristien.





Ook nog enkele foto's van de klas van juf Lut 








Nog enkele foto's van de peuters / eerste kleuterklas op de Tassche.







De oudercomité's van beide vestigingen deden ons deze 
prachtige schrijfborden cadeau. Van harte bedankt ! 

maandag 13 oktober 2014

Visie gezondheidsbeleid op onze school

Definitie van gezondheid

“Gezondheid is een toestand van een zo optimaal mogelijk fysiek, psychisch en sociaal welbevinden, waarbij iedereen de kans moet hebben om als mens capaciteiten te ontwikkelen en te gebruiken met een maximaal aantal vrijheidsgraden en keuzemogelijkheden.”

Gezondheid op school

Thuis, te midden van vrienden in de buurt en op school krijgen kinderen hopelijk de kans om gezond gedrag te leren en een groot deel van hun jeugd op een gezonde wijze te beleven.
.
Tussen de gezondheid van leerlingen, hun welbevinden en hun studieresultaten bestaat een duidelijke correlatie, aangetoond in wetenschappelijk onderzoek.

Gezondheid komt op school veelvuldig aan bod: in allerlei lessen, op themadagen en in projectweken, bij schoolmaaltijden en het drankenaanbod, tijdens speelplaatswerking, actieve verplaatsingen, sportbeoefening, bij initiatieven rond thema’s als sociale vaardigheden, seksualiteit, roken, alcohol en drugs, verkeersveiligheid, enzovoort




Welkom op onze gezonde blog!